Saturday, March 26, 2011

230311 dalam memori :)

assalamualaikum..

haha..entah kenapa tiba2 datang mood saya untuk menjengah blog nih..

setelah lama tak update untuk several days..last post pon pasal countdown esoknya nak keluar result :)

ok..now i'm back..so, as semua sedia maklum la ya, saya dah dapat result SPM saya...FINALLY !! :)

review balik, saya start countdown 4 hari kot before sampai 23 mac..sebabnya, ya rabbi! saya terlalu cuak..

that feeling does really annoying la :p

but, nak tak nak, sampai that historical day, 23 MAC 2011.. wednesday, konon that nigt tak nak tido bagaii..

sekali dlm pukul 3 lebih gitu teros terlelap depan lappy..haha :P

that morning, abah and umi dah siap2 amik cuti CRK semata-mata nak follow amek result.. ya allah,

tau je lah cuaknya macam mana kalau dah parents pon ikot sekali and sanggup amek cuti..dalam hati ni

memang terdetik je kalau2 saya gagal menjadikan pengorbanan mereka untuk hari tu berbaloi,

pembetulan, bukan pengorbanan hari tu saja, but the whole 17 years and some months saya hidup kat muka

bumi nih..haisyh, pujuk hati dgn selawat je sebab takot sangat sampai tak tertelan sekeping roti pon for

breakfast..teguk la air milo o' secawan..after that, berangkat la from rumah lebih kurang pukul 8:30 pagi..

saya pilih fesyen yang agak terok ya untuk ke sekolah that day..mula2 pakai baju t-shirt hitam yang sudah

agak kusam dipadankan dengan slack hitam aladdin sebab dah jenuh menyelongkar wardrobe nak cari baju

paling skema but fail..so, terpaksa lah..lucky me, sebab abah singgah Pekan Rabu at ayer hitam untuk cari

jersi Harimau Malaysia yg didambakan angah so badly..so, take advantage la cari at least one t-shirt yang

nampak ok..and i found sehelai t-shirt POLO biru..cantik sgt..harga pasar borong standard la kan, RM 15 je.

i bet kalau yang ori mesti jejak RM 100 ++ sebab cantik sgt even cumer imitation..sayangnya, tak dapat cari

slack pulak..terpaksalah pakai slack aladdin ni..dahla pinjam kasut kerja abah sbb kasut sekolah dah hancur.

after salin baju kat petronas, kami sambung perjalanan..sepanjang perjalanan mmg sangat senyap..masing2

dalam kereta melayan perasaan yang sama iaitu KE-NERVOUS-AN melampau :p

finally, reach front gate SM SAINS JOHOR..my alma mater yang sudah lama tak dikunjungi which is the

last one masa abes paper EST SPM 15 DEC 2010..as abah drive masuk, saya tgk the school surrounding

masih sama tak banyak berubah, lebih2 lagi atmosferanya yg sangat3 lah common :) how i miss SMSJ ..

kami sampai awal dlm pukul 10 pagi..sampai2 lepak kat wakaf BUANA, agak ramai dah sampai,

ada izhar, alip, paloi, sawit, afiq yahya, kugan..ramai lagi la..borak2 then sampai la lagi seorang demi seorang..

haha..azrain sampai tp nampak cool je sebab dia dah tau result dia, fadhli pon dah tahu result thru SMS..

which is the first time sistem semakan result thru SMS..dan tinggallah saya seorang yg kecuakan..haha..

masuk dewan, saya dah mula gelabah, cikgu khai present analisis SPM 2010..just 27 students dapat PSC

and aku pon start la mencongak2..rasa macam takde harapan pon ade sebab kali ni segalanya mungkin..

sekolah pulak nak buat kelainan, dlm DSK tu not just us, TF5with families tp ade jugak adik2 F5 2011 yang

turut serta menyaksikan pengumuman tu..this year, perfect scorer akan diumumkan naik ke pentas untuk

menerima slip dan sedikit cenderahati..dan MC teragung SMSJ, cikgu halim pon announce la one by one

the PSC..dh sampai org ke-15 pon belum naik nama saya..peluklah umi erat-erat..sebab sedih sgt..ye lah,

saya pun datang dengan tak yakin..rasa macam akan slack pada fizik dan EST..ergghh..target 8A..

then, sampailah number 19..when cikgu halim announce " pelajar putera. from 5 science 3" ..saya tak harap

anything sebab before this dah ramai budak 5S3 naik..and this one couldn't be me..until..

"dipersilakan MOHAMAD HAIQAL HAZWAN BIN MADZIAN !! " ..ya allah.

dengan serta merta terjerit dan terus peluk umi and abah..air mata pon memang dh tak boleh bendung lagi..

teros jatuh menitis2..naik pentas mmg teruk menangis..sampai peluk cikgu khai tak lepas2..serius..

saya nangis terlalu teruk sampai at one point rasa macam nak pengsan..serius..words can't describe the feeling

that time :) alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi dengan kejayaan ni..i obtained 6A+ 4A..lebih kurang camni la

result nya,

A+ = BM, ENG 1119, SEJ, PAI, MATH, ADD MATH
A   = PHY, CHEM, BIO, EST



 after all 27 PSC dah announced, bergegaslah mencari cikgu2 nak ucapkan terima kasih..dapat

jugak jumpa member2 semua..there a lot of feelings in the air that time.. kena jugak bagi speech depan

those kids yang nak ame spm this year..melalut je lebih mase bg speech tu..haha..abah and umi balik dulu and

left me with friendssebab nak kne fetch adik2 balik skolah..setel semua bnda kat sekolah dlm pukul 1 lebih..

then, pakat keluar bandar ramai2 with azrain, haziq fauri, razin, alem and jo .. haha..lunch KFC kat KM..

dapat la berborak2 dulu kat KM..tapi sedih sgt2 sebab terpaksa balik awal..ye la, taknak umi and abah risau.

celebrate bila2 pon boleh right?..mintak maaf ye geng, maybe this is the last time kita dapat gather camni lagi.

menangis2 azrain, me too :p..

then, balik naik bas to simpang renggam..dalam bas dok terpekik2 sebab dapat so many calls form the friends

and not to miss the paparazzi yang tak lekang nak dok ushar2 story orang,haha.. :)

of all, to me, saya sangat2 lah bersyukur dan redha dengan rezeki yang allah bagi pada saya,

mungkin allah mengkabulkan doa2 untuk saya daripada semua pihak..dan mungkin ini ujian-Nya untuk

melihat sejauh mana saya bersyukur..namun percayalah, saya sangat bersyukur :)

mungkin ini permulaan yang baik, namun masa hadapan itu lebih mencabar dan penuh ranjau..banyak lagi

yang perlu ditempuh, right?

"ya allah, perjalanan yang Engkau tetapkan untukku ini bukan mudah, namun aku sangat 

bersyukur pada-Mu ya rabbi kerana 

mengkabulkan hajatku..harapan hamba-Mu yang lemah ini..agar perancangan-Mu untukku 

selepas ini juga sehebat ini :)

ya allah, tetapkanlah hatiku dengan tekad dan zahirkanlah keyakinan bagiku untuk 

membuat 

pilihan..baiklah, bersedia untuk bergelar 

Dr. Haiqal Hazwan :)"



4 comments:

Dayana Z said...

tahniah :), semoga impian anda digelar Dr Haiqal Hazwan tu tercapai ! :D

Haiqal Hazwan said...

thanks..yeah..do pray for my success onwards okayh :)

Ahmad Syukri Bin Ahmad said...

Tahniah !
Goodluck!
=)

Haiqal Hazwan said...

terima kasih syuk :)