Monday, January 02, 2012

FASA KEDUA.

Assalamualaikum. 

Malam ini malam terakhir. Yang terakhir bagi waktu rehat Semester Pertama. Perasaanku? Tidaklah berkecamuk. Aku tafsirkan gejolak dalaman ini sebagai keterujaan dalam kesangsian. Orang Putih bilang 'thrilling anxiety'. OK, itu merepek.

Aku puas berehat sebulan lebih kurang. Aku tak dapat lakukan semua yang kumahu lakukan dalam tempoh ini. Namun, aku yakin aku sudah cukup bermuhasabah dan merefleksi diri. Tidak perlu terlalu menggambarkan apa-apa. Juga hanya sepatah dua berkata-kata. Selebihnya aku peroleh daripada lima deriaku. Alhamdulillah, meskipun sekelumit cuma, tidak banyak, namun Allah tunjukkan laluan. Dan aku memilih untuk melalui laluan itu. 

Kenangan? Aku belajar sesuatu sepanjang enam bulan pertama di Kolej MARA Banting. Fasa orientasi yang menarik. Mungkin cukup untuk kuteruskan ke semester kedua. Aku namakannya 'Fasa Latihan'. Definisi? Rencam.

Aku menjadi lebih berfikr kali ini. Aku menjadi lebih bijak kali ini. Aku menjadi lebih matang kali ini. Aku juga lebih tabah kali ini.

Aku percaya tulang belakangku ampuh dan utuh. Keluarga, bangsa dan agama. Setia menampung kemaraanku. 

2012. Semester kedua. Fasa latihan. Apa pun, bawakan ia padaku. SEKARANG. 



No comments: