Saturday, January 07, 2012

QUALIFIED.

Assalamualaikum.

Semalam ada pertemuan empat mata dengan delegasi University College Dublin (UCD). Lebih tepat mungkin program dialog dan perkongsian. 

Tepat! Ini yang kumahukan. 

Dan di akhir pertemuan, aku sempat berbicara sebentar dengan Mrs Caroline. Banyak yang aku tanyakan. Cepumas mungkin. 

Tentang perbezaan UCD dibandingkan dengan RCSI. Tentang impression terhadap pelajar Malaysia. Tentang iltizamku untuk ke UCD meski terbelit dengan masalah 'twinning program' sedang aku dambakan 'full course'. Sehinggalah kenapa aksen butir bicaranya beda sekali dengan masyarakat Inggeris. Derai tawa pecah. 

Tutur Inggerisku sedikit terganggu. Aku gagal mencari makna pada satu ketika di tengah kerancakan perbualan. Aku menjajar mencari perkataan untuk menyambung maksud. Dan akhirnya aku sedar, aku terlupa perkataan 'qualified'. 

QUALIFIED. Satu kata banyak makna. Jasmani jua nurani. 


No comments: