Saturday, February 11, 2012

KAWAN, KERANA AKU JUGA MANUSIA BERTOPENG

Assalamualaikum. 

Lemas, rimas dan panas. Dan dalam tergesa-gesa dan terburu-buru menyempurnakan urusan dunia, aku dicuit oleh sang kesedaran. 

Kau bertopeng. Kau manusia bertopeng. Kawan, topengmu itu terlalu tebal. Sungguh tidaklah aku merasa puas menatap wajah dan pemaparanmu, kerana kau bertopeng litup. Geram. Keadaan yang sungguh tidak menyenangkan namun dipujuk-pujuk untuk menyenangkan diri sendiri.

Ketidakpuashatian. 

Sehinggalah aku terlihat kelibat yang kehitam-hitaman dalam pandangan. Dan pipi gebuku terasa panas dan melekit. Juga basah ruas dahiku dengan keringat. Panik sendiri. Mengapa tiba-tiba jadi begini?

Pandangan pinar. Sempit.

Oh kawan, usahlah kau renung aku dengan tajamnya renungan itu. Sesungguhnya aku sedar, kita sama, semuanya sama. 

Kawan, kerana aku juga manusia bertopeng. 

No comments: