Saturday, November 05, 2011

DI ATAS KERTAS KAJANG INI



Assalamualaikum. 

Penuh atas meja study kertas-kertas kajang yang kosong. Berteraburan dan berterbangan. Namun, kosong. Ya, masih tiada kesan tinta. 

Aku terbayangkan apakah yang mungkin boleh aku lakarkan di atas helaian kertas-kertas kajang ini. Sesuatu yang sebolehnya dilakukan untuk dimanfaatkan dengan kosong dan sucinya kertas-kertas kajang seperti ini. 

Mungkin ulasan perbandingan drama Tok Perak karya Syed Alwi dengan drama Bulan Tetap Bersinar oleh SN Usman Awang. 

Atau mungkin boleh aku jadikan sebagai ruangan mengisi satu-persatu "Results" dalam Statistics dan sedikit sebanyak unsur "communication" bagi menjawab soalan Pure Mathematics berkenaan 'Quadratic Inequalities".

Mungkin boleh aku jadikan template untuk melakar graf 'Externalities" dalam Economics. 

Mungkin sesuai andai aku lukiskan bentuk-bentuk unik hasil "Hybridisation of Molecule" seperti mana yang diajar dalam kelas Chemistry. 

Barangkali juga menggambarkan bagaimanakah berlakunya proses "Supercoiling of Chromosomes" dalam Biology.

Atau mencari 'Parameter' dalam menjawab soalan berbentuk "To what extent..." dalam TOK. 

Banyak sebenarnya yang boleh aku lakukan untuk memanfaatkan helaian-helaian kertas kajang ini.

Tapi aku lebih cenderung untuk melipat kertas-kertas ini, 

menjadi pesawat kertas yang boleh terbang tinggi dan jauh apabila kulayangkan dari bukaan tingkap C110.


No comments: