Sunday, December 04, 2011

SALAM DARI BUMI PERANCIS

Assalamualaikum 

Jam di Malaysia tepat menunjukkan pukul 11.58 malam. Sedang leka membaca barisan Tweet yang menarik di Timeline, tiba-tiba aku dikejutkan dengan pop-up chatbox di Facebook. 

Oh! Dari seorang sahabat yang kini bermastautin di Perancis. Alhamdulillah. Masih lagi kau mengingati aku. Mungkinkah kerana kau terkesan dengan status terbaruku di Facebook semalam? 

Apa pun, perbualan ini sangat bermakna. Lama aku tidak mendengar khabar darimu. Singkat tapi ya, bermakna. Baguslah kegiatan kerohanian masih berjalan di sana. Ingat kawan, agama Allah di mana-mana pun perlu ditegakkan. Meskipun cuma seminggu sekali usrah, harapnya memadailah sebagai halwa iman dalam diri kau. 

Ya. Aku masih di Malaysia, kawan. Dan aku harap aku boleh berada di bumi yang sama tempat kau berpijak sekarang, suatu masa nanti. Bumi Eropah. Insya-Allah. 

P/S : Kredit kepada Razin Afif dari bumi Colmar, France.

No comments: