Thursday, December 01, 2011

TERANGKAN AKU MAKNA "IGNORANT".

Assalamualaikum. 

Aku baru perasan. Mungkin orang di sekelilingku juga perasan. Perasan akan kegemaranku dengan penggunaan perkataan 'ignorant'. Ya, sikit-sikit 'ignorant'. 



Perkataan itu mungkin mudah meluncur laju dari bibir mungilku. Namun, siapakah yang tahu maksudnya yang sebenar? Aku tidak. Takrifan 'ignorant' bagiku rencam. Aku bingung. 

Tapi, entah kenapa aku dapat rasakan ada suara-suara yang mengatakan bahawa aku seorang 'ignorant'. Motif? Juga rencam. Tidak mengapa, biar aku rungkai bagi mencari kepastian. Tapi peringatan, mungkin semua ini bukanlah benar. Kerana aku hanya berikan tekaan. 

Mungkin kau sibuk aku mengatakan aku 'ignorant', tatkala : 

1. Kau kejutkan aku kala subuh-subuh syafi'e, kau ketuk pintu bilikku bertalu-talu, dengan harapan aku bangkit dari pembaringan untuk mempersiapkan diri solat Subuh berjemaah di surau. Namun hampa, usahkan berjemaah di surau, malahan aku kembali beradu atas pembaringanku. Sembahyang pun dekat bilik je, seorang diri. 'Ignorant'-kah aku? 

2. Kau perhatikan aku bersibuk-sibuk mempersiap diri untuk ke kelas, bermekap dan bersolek, padahal waktu belum lagi menginjak jam 7 pagi. Ya, aku tahu kelas bermula pukul 8 pagi. Dan aku berlari-lari anak ke dewan makan, terkocoh-kocoh menelan santapan padahal kau masih menikmati sarapan pagi dalam keadaan belum mandi lagi pun? 'Ignorant'-kah aku? 

3. Kau hairan melihatku berpakaian lengkap, dengan kemeja, lengkap bertali leher, berseluar 'slack' hitam licin, berkasut hitam berkilat, dan rambut bersisir rapi untuk pergi ke kelas. Kau cop aku 'skema'. Adakah itu bermakna aku 'ignorant' juga? 

4. Kau masuk kelas dan terus nampak aku pagi-pagi lagi dah sumbat 'ear phone' dalam telinga, dengar lagu Kpop berdentam-dentum sambil membaca buku Heinneman Biology HL sedangkan kau dengan khusyuk tawaduk bersedia membaca Al-Ma'thurat. 'Ignorant'-kah aku? 

5. Kau rasa menyampah pada aku yang dapat menjawab soalan dengan penuh keterujaan cikgu  masa subjek Econs SL atau Malay SL atau TOK dan begitu menumpukan konsentrasi pada ketiga subjek itu sedangkan semasa subjek Math HL atau Chemistry HL atau Biology HL atau English HL aku hanya mampu berdiam diri seribu bahasa. 'Ignorant'-kah aku? 

6. Kau bertungkus-lumus mencuba memahami soalan Math HL sedangkan aku langsung menidakkan kewujudan subjek itu dalam kamus hidup aku dan terus menelaah subjek Malay SL. Dan akhirnya sampai ke sudah kau tidak berganjak dari soalan yang sama sementara aku dah habis baca Tok Perak, cerpen-cerpen Pak Sako dan Bulan Tetap Bersinar lebih dari tiga kali. 'Ignorant'-kah aku? 



7. Kau sibuk bersembang perihal perempuan. Kutuk perempuan ini, puji perempuan itu dan sebagainya. Berlagak 'macho' dan mencuba untuk menjadi se-lelaki yang boleh. Sedangkan aku tak kisah pun kalau aku jalan di tengah-tengah khalayak perempuan 'hot' kolej dengan memakai baju JPAM dan tracksuit singkat dan berkasut sukan yang buruk untuk ambil barang aku yang tertinggal. 'Ignorant'-kah aku? 

8. Kau berpeluh-peluh, berpenat lelah membanting tulang beriadah di kala petang sedangkan aku bersenang-lenang membaca Epop dalam bilik dekat hostel, tanpa setitik peluh pun. 'Ignorant'-kah aku?

9. Kau masih tercungap-cungap kepanasan, bermandi peluh lencun satu badan lepas riadah, lepas tu tengok aku dengan selamba dah siap pakai baju Melayu wangi-wangi nak ready untuk solat Maghrib. 'Ignorant'-kah aku? 

10. Kau sedar aku tak join sembahyang Maghrib berjemaah dekat surau walaupun aku dah siap awal. Lepas azan Maghrib, terus bentang sejadah, sembahyang sendiri. 'Ignorant'-kah aku? 

11. Aku tak join usrah, aku tak join iftar, aku tak join OMG, aku tak join semua benda tu. 'Ignorant'? 

12. Aku suka Kpop walaupun orang Korea tu semua kafir, dedah aurat sini sana, tapi aku tetap fanatik. Nasyid tak pulak aku nak dengar. 'Ignorant'?

13. Aku tak ikut trend berpasang-pasangan atau 'couple' macam kau. Aku 'ignorant'-kah? 

14. Aku tak kemaruk nak join kelab itu, kelab ini, gerakan itu, gerakan ini. Aku cuma ada SPR je. Tak macam kau, kalau boleh semua benda nak join. 'Ignorant'?

15. Kau sanggup bersengkang mata tengok bola dekat bilik TV sampai aku tak boleh nak tengok AIM, sedangkan aku bertungkus-lumus siapkan kerja Math sebab nak jaga hati cikgu. 'Ignorant'? 

16. Benda yang kau buat tapi aku tak buat. Aku 'ignorant' ke sebab tak ikut macam kau? 

16. Benda yang aku buat, tapi kau benci gila tengok aku buat. Aku 'ignorant' ke? 

17. Banyak lagi lah.... 

Tolonglah kawan, aku benar-benar buntu. Tolong sesiapa, terangkan aku makna 'ignorant' sebenarnya, supaya penggunaan perkataan 'ignorant' selepas ini menjadi lebih relevan dan rasional. 


No comments: