Friday, December 02, 2011

SEBUAH PERTUBUHAN YANG KASIHAN

Assalamualaikum. 

Menarik. Aku terasa tertarik dengan sebuah pertubuhan ini. Pertubuhan yang objektif dan misinya rencam. 
Mungkin lebih kepada menjaga kebajikan ahli-ahlinya yang terasa dipinggirkan oleh masyarakat. Atau mungkin untuk menunjukkan kemegahan mereka, dengan memakai uniform umpama pekerja badan swasta pada setiap hari Rabu. Ya lah, sekurang-kurangnya identiti mereka sebagai golongan minoriti dalam masyarakat dapat ditonjolkan. Lantak kau lah di situ. 

Namun sayang. Pertubuhan ini kulihat masih samar-samar hala tuju. Mana tidaknya, ahli-ahlinya acapkali berhalusinasi. Halusinasi yang liar. Sesuai sangatlah dengan bidang yang sedang kau ceburi sekarang ini. 

Aku tak pasti, mengapa begitu iri sekali kalian dengan masyarakat majoriti dalam komuniti ini? Ya. Aku lupa. Kalian hanya golongan minoriti. 

Kalian golongan minoriti. Namun, kalian cepat melatah. Cepat melenting. Ego terus meninggi. Pantang dicuit, kalian meliuk lentik. Pantang diacah, kalian mengadah. Tapi, selama kalian membuat onar, ada kami kisah? Teruslah hidup dalam permainan itu. Aku, dan golongan majoritiku sedikit pun tidak kisah. 

Satu yang ingin aku ingatkan untuk perhatian pertubuhan itu dan ahli-ahlinya. Kalian sungguh kasihan. Dek kerana itulah, kami selaku masyarakat majoriti tak pernah terasa teringin pun hendak menjentik ahli-ahli pertubuhan itu. 

Itulah dia. Hidup segan, mati tak mahu, Hidup jangan hanya reti mengeluh. Kalaulah kalian sedar, memang kalian sangatlah kasihan. 

Sebuah pertubuhan yang kasihan. 




No comments: